Een IT-consultant is een technisch specialist die zich focust op het integreren van informatietechnologie in bedrijven en klanten kan aantonen hoe zij deze technologie zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten om hun doelen te behalen. Dit kan worden gedaan door nieuwe technische oplossingen en softwareplatforms in de huidige IT-infrastructuren te introduceren met als doel processen en winstgevendheid te verbeteren.

IT-consultants werken normaal gesproken als de brug tussen het technische team en personeelsleden door een duidelijk begrip te krijgen van de klantvereisten van het bedrijfsmodel en de strategie.

Het belang van een IT-consultant

Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf de hulp van een IT-consultant nodig heeft:

  • Om advies en aanbevelingen in te winnen over zakelijke en IT-problemen
  • Om uitdagingen en kansen te identificeren en te verfijnen
  • Om aanbevelingen te doen om de teameffectiviteit te verbeteren
  • Om nieuwe systemen te implementeren die de productiviteit en het bewustzijn kunnen vergroten
  • Om tijdelijk te assisteren tijdens een project waarbij het inhuren van vaste medewerkers niet nodig is
  • Extern specialistisch advies

Verantwoordelijkheden van een IT-consultant

Een IT-consultant moet in staat zijn om hoge normen te bereiken en over sterke analytische vaardigheden beschikken om mogelijke problemen te begrijpen en oplossingen te ontwikkelen. Tijdmanagement en kunnen multitasken is cruciaal, evenals sterke communicatieve vaardigheden om de behoeften en vereisten van klanten te begrijpen. Andere taken kunnen zijn:

  • Klanten ontmoeten om de vereisten te bepalen.
  • Samenwerken met klanten om de scope van een project te bepalen.
  • De systeemspecificaties van een klant kunnen verhelderen
  • De werkmethodiek van een klant kunnen begrijpen
  • Opstellen van een actieplan inclusief tijdschema en benodigde middelen.
  • Inzicht ontwikkelen in de praktijken en aard van zaken.
  • In staat zijn de computersystemen en netwerken te bewaken in een organisatie.
  • Software-, hardware- en netwerkvereisten kunnen definiëren.
  • Contacten onderhouden met personeel op ieder niveau van een organisatie.
  • Mogelijke problemen analyseren en schriftelijke of mondelinge oplossingen presenteren op een zo objectief mogelijke en onafhankelijke manier.
  • Bereid zijn om door het land of zelfs naar het buitenland te reizen.
  • Overeengekomen oplossingen ontwikkelen en nieuwe systemen implementeren.
  • Klanten helpen met change-managementactiviteiten.
  • Indien nodig bepaalde systemen aanschaffen.
  • Nieuwe systemen ontwerpen, testen, installeren en monitoren.
  • Documentatie voorbereiden en voortgangsrapporten presenteren aan klanten
  • Trainingen organiseren voor gebruikers en andere adviseurs.
  • Betrokken zijn bij verkoop en ondersteuning en waar nodig contact onderhouden met klantorganisaties.
  • Potentiële klanten identificeren en contacten opbouwen en onderhouden.

Sectoren waarin IT-consultants nodig zijn

Allerlei bedrijven hebben IT-consultants nodig. We leven immers in een tijdperk waarin steeds meer wordt gedigitaliseerd. Enkele sectoren zijn:

  • Financiële dienstverleners
  • Investeringsmaatschappijen
  • Gezondheidssector
  • Fabricage – inclusief automotive
  • De publieke sector
  • Logistieke bedrijven
  • Gespecialiseerde IT-adviesbureaus
  • Softwarebedrijven
  • Nutsbedrijven
  • IT-retailers
  • Andere grote particuliere organisaties

Werktijden

Hoewel je over het algemeen van 9.00 tot 17.00 uur werkt, komt het vaak voor dat er extra uren nodig zijn om bepaalde deadlines te halen. Reizen zal ook veel tijd innemen aangezien je vaak op klantlocaties vereist bent.

Deeltijdwerk is onwaarschijnlijk, maar loopbaanonderbrekingen zijn mogelijk omdat het werk projectmatig is. Hoewel veel IT-professionals onafhankelijke contractanten zijn, is het ’t beste om wat ervaring en contacten in de branche op te doen door voor een werkgever te werken voordat je deze weg inslaat.

Enkele zaken die je kunt verwachten?

  • Je werkt voornamelijk op kantoor, werkend als lid van een projectteam. Je bent vaak aanwezig op vestigingen van de klant.
  • Het werk kan stressvol en als “snel” worden ervaren, vooral wanneer de deadlines van de klant moeten worden gehaald. De tijd vliegt werkelijk voorbij.
  • Reizen binnen de werkdag naar de locatie van de klant is vaak nodig en het kan regelmatig voorkomen dat je een nacht niet thuis doorbrengt. Reizen naar het buitenland kan soms nodig zijn, afhankelijk van de werkgever en opdrachtgever.
  • De IT-industrie is zo divers dat je je carrière op verschillende manieren kunt ontwikkelen, in verschillende industrieën en sectoren. Je dag is dus nooit hetzelfde en je hoeft je nooit te vervelen!